ΤΟ ΤΟΥΝΕΡΑΚΙ

ΕΝΑΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΚΕΡΑΙΑΣ ΒΡΑΧΕΩΝ ΚΥΜΜΑΤΩΝ ΜΕ ΑΝΤΟΧΗ 150 watt

Tuner Parts

Ένας φορητός συντονιστής κεραίας Antenna Tuner, για να είναι εύκολο στην χρήση και μεταφορά του, πρέπει οπωσδήποτε και πρώτα απ' όλα να είναι μικρό σε μέγεθος, δεύτερον να είναι εύκολο στην κατασκευή του και τρίτον να μπορεί να κατασκευαστεί χωρίς ιδιαίτερες γνώσεις και να μπορεί να συντονίσει ένα πρόχειρα τοποθετημένο σύρμα στις συχνότητες από 20 έως 160 μέτρα.
Το "τουνεράκι" που περιγράφω, το κατασκεύασα όσο το δυνατόν πιο μικρό (14 εκατοστά ύψος, 15 εκατοστά φάρδος και 15 εκατοστά βάθος), χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια και έχοντας πάντα υπόψιν μου την αντοχή του για 150 Watt.
Είμαι σίγουρος, ότι πολλοί από εσάς που θα ασχοληθούν με την κατασκευή του TUNER, θα επιτύχουν και πολύ μικρότερες σε όγκο κατασκευές.
Η κατασκευή έχει δύο μορφές. Η πρώτη χρησιμοποιεί ένα μικρό εξωτερικό όργανο στασίμων (SWR-Zetagi μοντέλο 203) και η δεύτερη ένα ενσωματωμένο.
Διάλεξα την πιο απλή κατασκευή για λεπτομερή ανάλυση, η οποία χρησιμοποιεί εξωτερικό SWR.

ΕΝΑ ΠΟΛΥ ΑΠΛΟ ΣΧΕΔΙΟ
Τα περισσότερα ANTENNA TUNERS, επαγγελματικά και μη, έχουν ως βάση το σχέδιο T-NETWORK που αποκτά την ονομασία του από τον τρόπο που τοποθετούνται οι πυκνωτές και το πηνίο, σχηματίζοντας στο σύνολό τους το γράμμα "Τ".
Το κύκλωμα "Τ" (σχήμα 1) είναι απλό και συγχρόνως επιτρέπει τον συντονισμό ενός απλού σύρματος (κεραίας) σε ένα μεγάλο φάσμα.
Το L1 είναι ένα πηνίο με πολλαπλές λήψεις και το μόνο εξάρτημα που θα χρειαστεί να κατασκευάσετε -, το οποίο συνδέεται με ένα περιστροφικό διακόπτη 11 ή περισσότερων θέσεων και εκπληρώνει αντάξια τον σκοπό του, χωρίς φυσικά να έχουμε την άνεση και την πολυτέλεια που θα μπορούσε να μας προσφέρει ένα περιστροφικό πηνίο (roller intactor) στην θέση του L1.
Εάν διαθέτετε περιστροφικό πηνίο, μην διαστάσετε να το χρησιμοποιήσετε.
Η κατασκευή είναι πολύ απλή και το μόνο που θα χρειαστεί, είναι να τοποθετήσετε τα 3 βασικά εξαρτήματα στην σωστή τους θέση και μετά να απολαύσετε το δημιούργημά σας σε εκπομπή και λήψη.

Tuner Schema 1

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
Ιδιαίτερη προσοχή δίνουμε στην κατασκευή και όχι στο κύκλωμα, διότι ο αρχικός μας σκοπός είναι να κατασκευάσουμε ένα "τουνεράκι" χαμηλού κόστους, φορητό και κατάλληλο για τις διακοπές μας.
Στο σχήμα 2 βλέπετε τον τρόπο τοποθέτησης των εξαρτημάτων.
Ο μεταβλητός πυκνωτής C1 -ο οποίος μπορεί να είναι από 150 έως 200 pf-, είναι της εταιρείας
E.F.J.O.-HNSON Co. WASECA MINN, No 154-3.
O C2 δυστυχώς δεν φέρει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά αλλά μετά από μετρήσεις μας είναι 150 pf.
Το πηνίο L1 το τυλίξαμε πάνω σε ένα σωληνοειδές πλαστικό (τύπου PVC) με διάμετρο 4.5 εκατοστά και περιέχει περίπου 52 σπείρες.
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε διάφορα πηνία, αρκεί οι σπείρες στο σύνολό τους να φτάνουν τα 33μΗ.
Τυλίγοντας το πηνίο, η πρώτη λήψη είναι στις 12 με 14 σπείρες από το σημείο της γείωσης, ενώ ανά 4 με 5 σπείρες τραβάμε το κάθε επόμενο σημείο λήψης, εφόσον αφήσουμε επιπλέον 2 εκατοστά σύρμα για το σημείο λήψης, όπου στρίβοντας το σύρμα, τρίβουμε με λίγο γυαλόχαρτο την άκρη του σύρματος για να αφαιρέσουμε το βερνίκι, έτσι ώστε να μην έχουν προβλήματα στην μετέπειτα σύνδεσή του με τον περιστροφικό διακόπτη.
Γενικά χρειαζόμαστε ένα πηνίο 33 έως 35μΗ, με 11 ή περισσότερες λήψεις.
Στον πίνακα 1, βλέπετε αναλυτικές πληροφορίες για την κατασκευή πηνίων.

Tuner Schema 2

ΣΥΝΑΡΜΟΛΟΓΗΣΗ
Στο σχήμα 3, βλέπουμε τον τρόπο με τον οποίο τοποθέτησα τα εξαρτήματα και τα υλικά που χρησιμοποίησα για να τα εσωκλέισω.
Εσείς μπορείτε να διαλέξετε κάποιο μεταλλικό κουτί του εμπορίου για να ολοκληρώσετε το "τουνεράκι", το οποίο εμείς αποφύγαμε για να κρατήσουμε όσο το δυνατόν χαμηλό το κόστος.
Διάλεξα λοιπόν μία ξύλινη πλάκα 15x15 πάχους 1 εκατοστού για βάση του πηνίου και των μεταβλητών.
Για πρόσοψη, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε εποξική πλακέτα (pc board) ή μεταλλική.
Ξεκινάμε λοιπόν από τους δύο μεταβλητούς πυκνωτές, τους οποίους και σταθεροποιούμε με βίδες στην ξύλινη βάση.
Βασικό είναι οι πυκνωτές που θα χρησιμοποιήσετε να είναι αρκετά αερόφυλλοι, καθώς και καθαροί από σκόνη, για να μην σας δημιουργήσουν σπινθηρισμούς.
Το πηνίο L1 το κολλάτε στο ξύλο με λίγη εποξική κόλλα ή το στερεώνετε με μία μικρή ξύλινη βάση, όπως και στο σχήμα 2. Ανοίξτε προσεκτικά τις τρύπες στην πρόσοψη για τους άξονες των μεταβλητών και του περιστροφικού διακόπτη, καθώς και για τα δύο connectors στην πίσω πλευρά.

Tuner Schema 3

ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Το "τουνεράκι" συντονίζεται όπως ο κάθε κλασσικός "T-network" συντονιστής κεραίας. Ξεκινάμε πάντα ψάχνοντας να βρούμε το καλύτερο σημείο συντονισμού ακουστικής στην λήψη, επιλέγοντας διάφορες θέσεις, πρώτα στον περιστροφικό διακόπτη και μετά συντονίζοντας τους πυκνωτές C1 και C2 για μέγιστο σήμα.
Μετά εκπέμπουμε με χαμηλή ισχύ RF και συντονίζουμε ανάλογα για την χαμηλότερη ζητούμενη ένδειξη στο όργανο SWR. Αυξάνουμε σιγά σιγά την ισχύ εξόδου και συντονίζουμε πάλι C1 και C2 για την ελάχιστη επιστρεφόμενη ισχύ.

Tuner Schematic A

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Το "τουνεράκι" που σας παρουσίασα, συντόνισε άνετα μέχρι και στους 14.380 MHz.
Μπορείτε εύκολα να πειραματιστείτε και σε άλλες συχνότητες χρησιμοποιώντας διαφορετικά πηνία που μπορείτε να διαλέξετε από τον πίνακα 1.
Συμβουλευτείτε διάφορα βιβλία με σχέδια για "T-network".

pinakas 1