ΚΕΡΑΙΑ ΤΥΠΟΥ ΜΠΑΜΠΟΥ - (BAMBOO)


Θέλω η κεραία να τοποθετείται σε μπαλκόνι γιατί δεν μου επιτρέπουν να βάλω κεραία στην ταράτσα
Θέλω να μην φαίνεται γιατί εάν δουν οι γείτονές μου κεραία θα επαναστατήσουν
Να μπορώ να την χρησιμοποιώ και το καλοκαίρι στις διακοπές μου, οπότε θα πρέπει να είναι φορητή και μικρή για να χωράει στο πορτ-παγκάζ
Να μπορώ να εκπέμπω σε όλες τις μπάντες από 80 έως και 6m
Να μην είναι μόνο για QRP εκπομπές και φυσικά το δυσκολότερο απ' όλα, η κατασκευή της να είναι εύκολη και να μην στοιχίζει πολύ !!!

Giorgos-Karydis-SV1ACF-Bamboo Style Ham Radio AntennaΗ κατασκευή της “αόρατης” κεραίας απαντά σ' όλες αυτές τις απαιτήσεις και αποτελείται από ευκολοεύρετα υλικά που υπάρχουν στο γειτονικό σας μαγαζί ηλεκτρονικών καθώς και στα πολυκαταστήματα αλλά και σε διάφορα άλλα μέρη και βασίζεται εξ’ολοκλήρου πάνω σε ένα πτυσσόμενο καλάμι ψαρέματος πολυρεθάνης, μήκους 9 μέτρων.

Σε καμία περίπτωση δεν θα ισχυριστούμε ότι η κεραία που σας παρουσιάζουμε πρόκειται να αποδώσει από μόνη της τέλειους συντονισμούς [δηλαδή χαμηλά SWR] σε όλες τις μπάντες λειτουργίας της, αλλά σίγουρα με την βοήθεια ενός Antenna Tuner και συμπληρωματικά στοιχεία αγωγών [radials] ανάλογα με το περιβάλλον της λειτουργίας, θα αποτελέσει την ιδανική κεραία με μηδαμινό κόστος για όλους τους αναγνώστες μας με προβλήματα χώρου εγκατάστασης.


Προτού όμως προχωρήσουμε στην περιγραφή της κατασκευής, θα αναπτύξουμε λίγο την θεωρία του ραδιοκύματος καθώς και την λειτουργία της “ΚΑΘΕΤΗΣ ΚΕΡΑΙΑΣ” σε σχέση με την οριζόντια, έτσι ώστε να απαντηθούν από μόνα τους τυχόν ερωτήματα που πιθανόν να προκύψουν από την περιγραφή της κατασκευής.

ΜΗΚΟΣ ΚΥΜΑΤΟΣ (λ=WAVE LENGTH): Η απόσταση που διανύει ένα ηλεκτρομαγνητικό πεδίο μέσα στον χρόνο μίας περιόδου ή ενός κύκλου.
Κάθε φορά που στέλνετε ένα σήμα ραδιοσυχνότητας (RF=Radio Frequency) από τον πομποδέκτη σας προς την κεραία, αυτό στην ουσία είναι και το ηλεκτρομαγνητικό πεδίο που θα περιβάλλει την κεραία και θα ταξιδέψει στον ελεύθερο χώρο πλέον, ως ηλεκτρομαγνητικό κύμα και με έναν συντελεστή ταχύτητας (=ν), ο οποίος θα ανταποκρίνεται με το μήκος κύματος (=λ) και με την συχνότητα (=f).
Το παράδειγμα αυτό απεικονίζεται στο σχήμα 1, όπου βλέπουμε την πλήρη εναλλαγή ενός μήκους κύματος.

Η μεγάλη διαφορά σε σχέση με μια κατευθυνόμενη κεραία είναι το σχήμα της ακτινοβολούμενης δέσμης, η οποία πλέον στις κάθετες κεραίες έχει κυκλικό σχήμα και φυσικά ανεβασμένο το επίπεδο θορύβου λήψης, λόγω της κάθετης πόλωσης. Στο σχήμα 2 απεικονίζονται οι κυματομορφές ακτινοβολούμενης δέσμης που δημιουργούν οι κεραίες τύπου διπόλου, σε σχέση με την κάθετη κεραία, κοινώς αποκαλούμενη ως “ΟmniDirectional”.

ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ ή ΚΑΘΕΤΗ ΠΟΛΩΣΗ:
Ο χαρακτηρισμός του διανύματος ενός ηλεκτρομαγνητικού πεδίου μίας κεραίας σε σχέση με την κατεύθυνση της μέγιστης ακτινοβολίας σε οριζόντια ή κατακόρυφη.
Έχοντας υπόψη μας τους σχετικούς περιορισμούς, καταλήγουμε και επιλέγουμε την χρήση κάθετης κεραίας ως μέρος του βασικού μας εξοπλισμού. Αν και η λύση αυτή εκ πρώτης όψεως φαίνεται να λειτουργεί σχετικά καλά, εντούτοις υπάρχουν ακόμα πολλές πτυχές που θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος να εξετάσει προτού παρθεί η τελική απόφαση, όπως το μέγεθος του μήκους κύματος της κεραίας που θα επιλέξει π.χ. 1/4λ, 1/2λ ή 5/5λ, τον τρόπο και το σημείο φόρτωσης [φόρτωση κορυφής ή βάσης], την προσθήκη οριζοντίων αγωγών και σαφώς το κρισιμότερο σημείο που συχνά αγνοείται από τους χρήστες και είναι η αγωγιμότητα του γήινου επίπεδου στο χώρο που τοποθετείται η κεραία.

Στο σχήμα 3 απεικονίζεται το ηλεκτρικό και μαγνητικό πεδίο όπου η γωνία της ακτινοβολίας είναι 90ο μοίρες σε σχέση με την κατεύθυνση της διάδοσης ενώ τα κύματα πολώνονται με την κατεύθυνση της ηλεκτρικής [νοητής] δυναμικής γραμμής. Συνεπώς, όταν η ηλεκτρική γραμμή είναι ευθύγραμμη με την γη, τότε η πόλωση είναι κατακόρυφη και οριζόντια όταν είναι παράλληλη.
Το φαινόμενο της πόλωσης συμβαίνει αρκετά μακριά από την κεραία, όταν πλέον τα επίπεδα ράδιο-κύματα θα αρχίζουν να πολώνονται σε σχέση με την κατεύθυνση των στοιχείων της κεραίας και θα διαμορφώσουν την ανάλογη πολικότητα -οριζόντια ή κάθετη- η οποία και στις δύο μορφές χαρακτηρίζεται ως γραμμική πολικότητα.

ΚΑΘΕΤΗ ΑΛΛΑ... ΠΟΙΑ ΚΑΘΕΤΗ;
Όπως προαναφέραμε, αν και πλέον έχουμε επιλέξει την πόλωση της κεραίας που θα κατασκευάσουμε και φυσικά θα είναι κάθετης πόλωσης και κυκλικής ακτινοβολίας, παραμένει να αποφασίσουμε τον τύπο της, δηλαδή κεραία γήινου=Ground Plane, 1/2λ μήκους κύματος=Halfwave Vertical ή μία 5/8λ μήκους κύματος.
Η κεραία τύπου GROUND PLANE τροφοδοτείται στην βάση της με ομοαξονικό καλώδιο 50Ω και η σωστή λειτουργία της απαιτεί την παρουσία 4 αγωγών {Radials] στην βάση της κεραίας τοποθετημένους οριζόντια ανά 90ο μοίρες. Ο συγκεκριμένος τύπος κεραίας έχει εξαίρετα αποτελέσματα αλλά μειονεκτεί στο θέμα των 4 αγωγών που προϋποθέτουν την ανάγκη κατάλληλου ελεύθερου χώρου για την επέκτασή τους.

Ο αμέσως επόμενος δημοφιλέστερος τύπος κάθετης κεραίας είναι η 5/8λ μήκους κύματος, η οποία όπως και η Ground Plane τροφοδοτείται και αυτή στην βάση της με ομοαξονικό καλώδιο 50Ω, δεν χρειάζεται αγωγούς, αλλά σίγουρα χρειάζεται την βοήθεια κυκλώματος συντονισμού κεραίας=ANTENNA TUNER, ώστε να μπορεί να αποδώσει το μέγιστο σε διάφορα μήκη κύματος με χαμηλά στάσιμα. Και σε αυτόν το τύπο όμως, αντιμετωπίζουμε το μειονέκτημα του μεγάλου κάθετου ύψους. Για παράδειγμα, μία κάθετη κεραία 5/8λ για τους 3.750 ΜΗz, αντιστοιχεί σε 47.55 μέτρα κάθετου στοιχείου.

Bamboo-amateur-radio-antenna-2
Παρ’ όλες τις δυσκολίες κατασκευής της, συνεχίζει να παραμένει ως η δημοφιλέστερη κεραία λόγω του ότι έχει καλύτερη απολαβή [+1.5db] σε σύγκριση με ένα δίπολο ή μία Ground Plane, προσφέροντας ταυτόχρονα το μέγιστο της απολαβής της στην μικρότερη γωνία χαμηλής ακτινοβολίας=Lower Radiating Angle [περίπου στις 16ο μοίρες], σε σχέση με μία κάθετη 1/4λ [25-30ο μοίρες] ή την 1/2λ μήκος κύματος κεραία με 20ο-22ο μοίρες γωνία ακτινοβολίας. Συνήθως το πρόβλημα του μεγάλου κάθετου ύψους αντιμετωπίζεται με επιπρόσθετο πηνίο βάσης που βοηθά ώστε να μικρύνει το ύψος της κεραίας.

Ο μαθηματικός τύπος υπολογισμού για μία κάθετη κεραία 5/8λ μήκους κύματος είναι:
178.308 : f/συχνότητα= μέτρα.

Η “ΑΟΡΑΤΗ” ΠΤΥΣΣΟΜΕΝΗ ΚΕΡΑΙΑ του SV0CY
Αν ξεκινήσουμε από το “γιατί” πτυσσόμενη, σίγουρα θα πρέπει να σας απαντήσουμε ότι δεν ήταν μία τυχαία επιλογή, αλλά μία επιλογή που κρίθηκε ως η καταλληλότερη έτσι ώστε να καλύψει τις περισσότερες από τις “σκληρές” απαιτήσεις των αναγνωστών μας για τις οποίες ήδη αναφερθήκαμε προηγουμένως, αλλά ταυτόχρονα την θεωρήσαμε και ως μία πολύ οικονομική και έξυπνη λύση που συνδύαζε μικρό κόστος και λιγότερη εργασία...έτσι για να συμβαδίζουμε και με την Ελληνική μας κουλτούρα!!

Ετοιμαστείτε λοιπόν τώρα που έφτιαξε ο καιρός, να κάνετε την πρώτη σας επιδρομή στο παζάρι του “Σχιστού” ή στο πλησιέστερο κατάστημα αλιείας, όπου εκεί θα βρείτε το βασικότερο εξάρτημα της κατασκευής μας που δεν είναι άλλο από ένα 9μετρο πτυσσόμενο καλάμι ψαρέματος, 9 τμημάτων τύπου πολυορεθάνης και μάρκας...”No Mother-No Father”... [VA-71024-900 βλ. φωτ.], μάλλον Ταϋλανδέζικης ή Κινέζικης προέλευσης.

Bamboo-ham-radio-antenna-3
Εν πάσει περιπτώσει, εμείς το εντοπίσαμε στο “Σχιστό”, όπου μετά από αρκετά παζάρια, καταφέραμε να πείσουμε τον συμπαθέστατο Φιλιππινέζο πλανόδιο πωλητή και το αποκτήσαμε στην τελική τιμή των 16 ευρώ. Η βάση ή ο "θάλαμος" του συγκεκριμένου καλαμιού έχει διάμετρο 4 εκατοστά και το μήκος του -συμπτυγμένο- δεν ξεπερνά τα 116 εκατοστά, γεγονός που το καθιστά ιδανικό για την μεταφορά του στο πορτ-μπαγκάζ του αυτοκινήτου...ώστε να ικανοποιήσουμε και αυτή την παράκληση των αναγνωστών μας.

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ - ΥΛΙΚΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
Στο πρώτο μέρος της παρουσίασής μας θα σας περιγράψουμε τα εξαρτήματα που θα χρειαστείτε για να ολοκληρώσετε την κατασκευή της κάθετης κεραίας και στο δεύτερο, βήμα-βήμα θα σας δώσουμε όλες τις υπόλοιπες απαραίτητες πληροφορίες.
Για να έχετε όμως μία γενική εικόνα της κατακευής -οι πολύ βιαστικοί και ανυπόμονοι αναγνώστες σίγουρα θα τις χρειαστούν- σας δημοσιεύουμε τρείς φωτογραφίες, στις οποίες βλέπετε την βασική προεργασία.

Στην πρώτη φωτογραφία (1.) διακρίνονται το 9μετρο καλάμι πολυουρεθάνης, το σύρμα Νο.18 (3mm), το οποίο πωλείται σε χρωματοπωλεία με την κουλούρα ή με το κιλό (η μία κουλούρα ζυγίζει 2 κιλά) καθώς και η πλαστική "ντίζα", μήκους 10 μέτρων (τύπος Nylon Bands No. 81361 -την οποία παλιά οι ηλεκτρολόγοι την αποκαλούσαν και "ατσαλίνα"-), η οποία θα χρειαστεί για να μας δώσει συμμετρικά και σωστά διαστήματα ανάμεσα από τις σπείρες του πρώτου τμήματος του πηνίου βάσης (βλ. επίσης το τύλιγμα της ντίζας στην εικόνα 3).

Radiomagazine-Bamboo-ham-radio-antenna-5

Η δεύτερη φωτογραφία (2.) απεικονίζει την μέθοδο που θα πρέπει να ακολουθήσουμε για να τυλίξουμε τις 120 σπείρες του πηνίου, για τις οποίες όμως προτείνουμε να μην τυλιχτούν απευθείας επάνω στο καλάμι, αλλά για λόγους ασφάλειας πρώτα επάνω σε ένα PVC (εταιρεία Πετσετάκης-τύπος ΒΧ ο40 χ 3,2) ή κυλινδρικό αντικείμενο διαμέτρου 40mm, εφόσον στην συνέχεια μπορούμε να μεταφέρουμε το πηνίο στο καλάμι πολύ πιο εύκολα. Το σύρμα αρχικά θα σας φανεί αρκετά σκληρό... μην σας τρομάξει το γεγονός αυτό διότι στην πράξη το τύλιγμα γίνεται πολύ πιό εύκολα απ' ότι στην περιγραφή....

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ:
Το βασικό εξάρτημα που αρχικά κατασκευάστηκε για τελείως διαφορετική χρήση από αυτή που το προορίζουμε, θα πρέπει πρώτον να το ενισχύσουμε και δεύτερον να το τροποποιήσουμε κατά κάποιο τρόπο έτσι ώστε να αντέξει τις δύσκολες καιρικές συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι κεραίες και ειδικά οι κάθετες.
Ξεκινάμε την προετοιμασία από το κάτω φαρδύτερο κομμάτι του ψαροκάλαμου, δηλαδή αυτό που αποκαλούμε "θάλαμο" και τον οποίο θα επενδύσουμε τυλίγοντάς το με μία μονωτική μαύρη αδιάβροχη ταινία 19mm -όπως φαίνεται στην φωτογραφία Νο.4 (αριθ. προιόντος 0ΚΟ0104020200)- η οποία ναι μεν μοιάζει με την απλή ηλεκτρική ταινία αλλά προσοχή διότι η αντοχή της είναι τελείως διαφορετική σε σύγκριση με την αδιάβροχη στις καιρικές συνθήκες.
Η επένδυση αυτή θα βοηθήσει στην προσαρμογή και σταθεροποίηση των πηνίων (L1 & L2) και παράλληλα θα προστατεύσει τον θάλαμο του ψαροκάλαμου από τις σκληρές καιρικές συνθήκες.

Αμέσως μέτα, θα πρέπει να ενισχύσουμε το κάτω εσωτερικό σημείου του θαλάμου, δηλαδή το σημείο που θα δεχτεί την πίεση σύσφιξης με τον ιστό στήριξης.
Εδώ, οι διάφορες ιδέες, συνταγές και πατέντες είνα ευπρόσδεκτες και μπορούν άφοβα να αναπτυχθούν με ιδιωτική πρωτοβουλία, λαμβάνοντας μόνο υπόψιν σας, ότι το κυλιδρικό κομμάτι που θα ενισχύσει το κάτω εσωτερικό κενό μέρος του θαλάμου δεν πρέπει να ξεπερνά σε μήκος τα 14 εκατοστά, έτσι ώστε μετά το τέλος της κατασκευής να υπάρχει η δυνατότητα [χωρίς να εμποδίζονται από το επιπρόσθετο κομμάτι] τα υπόλοιπα 8 κομμάτια του ψαροκάλαμου να μπορούν να συμπτυχθούν στον "θάλαμο".

Radiomagazine-Bamboo-ham-radio-antenna-6

Στην κατασκευή μας χρησιμοποιήσαμε δύο διαφορετικά υλικά τα οποία συνδύασαν την ενίσχυση και ταυτόχρονα την προετοιμασία υποδοχής για την τοποθέτηση του SO-239 κονέκτορα[βιδωτός τύπος για σασί]. Με άλλα λόγια, επιλέξαμε ένα μασίφ κυλινδρικό ξύλινο κομμάτι μήκους 140mm και διιαμέτρου 35mm και πάνω σε αυτό, περάσαμε την γνωστή μας σωλήνα βακελίτη "τούμπο", μήκους 145mm, έτσι ώστε τα επιπλέον 5mm να δημιουργήσουν την υποδοχή και βάση για την τοποθέτηση του κονέκτορα (βλέπετε φωτογραφία Νο5 & 6). Για κυλινδρικό ξύλο, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις ξύλινες λαβές ανταλλακτικών από σφυριά ή σκεπάρνια, των οποίων η διάμετρος συμπίπτει με την ζητούμενη.

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΠΗΝΙΩΝ:
Εφόσον έχετε ήδη τυλίξει πάνω στο PVC τις 120 σπείρες, βάσει της περιγραφής μας, τώρα είσθε έτοιμοι να το μεταφέρετε στο ψαροκάλαμο για να χρησιμοποιηθεί ως το πηνίο βάσης στην κάθετη κεραία. Η μεταφορά γίνεται με αρκετή ευκολία εάν προηγουμένως φαρδύνουμε λίγο την διάμετρο του πηνίου γυρνώντας το αντίθετα από την φορά του τυλίγματος.
Μετά την τοποθέτησή του στο ψαροκάλαμο, ισιώστε 10 εκατοστά του πηνίου και στα δύο άκρα του και σταθεροποιήστε με μονωτική ταινία το κάτω μέρος του πηνίου, 14 εκατοστά πάνω από την βάση του "θαλάμου".

Μετρήστε και σημειώστε το σημείο των 70 σπειρών και αρχίστε να τυλίγετε σιγά-σιγά και σφιγκτά ενδιάμεσα στις σπείρες, την νάυλον ντίζα. Σφίγγετε ανά διαστήματα το πηνίο όπου χρειάζεται, ώστε να είναι εφαρμοστό στο ψαροκάλαμο και για να μην σας ξετυλίγεται, ασφαλίστε το κάθε κομμάτι που ήδη έχετε τυλίξει [15 σπείρες ή λιγότερο] με απλή μονωτική ταινία την οποία μετά το τέλος τοποθέτησης του πηνίου, μπορείτε να αφαιρέσετε. Η διαδικασία αυτή θα τελειώσει σε λίγα λεπτά εάν κάποιος σας βοηθήσει γυρνώντας το καλάμι.

Radiomagazine-Bamboo-ham-radio-antenna-8
Τυλίξτε τις πρώτες 70 σπείρες και ενδιάμεσα την νάυλον ντίζα, ασφαλίστε το σημείο αυτό, περνώντας μερικές περιτυλίξεις με την αδιάβροχη ταινία, έτσι ώστε να μην κινδυνεύει να ξετυλιχθεί και συνεχίστε ισιώνοντας ένα κομμάτι του πηνίου μήκους 140mm. Σταθεροποιήστε το σημείο αυτό πάλι με αδιάβροχη ταινία και τραβήξτε το υπόλοιπο του πηνίου από την άλλη άκρη για να αραιώσει το διάστημα ανάμεσα στις σπείρες. Εκμεταλλευτείτε όλο το κομμάτι που περισσεύει και απλώστε το πηνίο μέχρι το τέλος του "θαλάμου". Αφήστε ένα μικρό κομμάτι να προεξέχει - εκεί αργότερα θα συνδέσουμε το καλώδιο των 7,5 μέτρων- και σταθεροποιήστε και αυτό το σημείο του πηνίου περιτυλίγοντάς το με αδιάβροχη ταινία.

Radiomagazine-Bamboo-ham-radio-antenna-8A

ΣΥΝΔΕΣΗ ΠΗΝΙΟΥ & ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ:
Όπως θα διαπιστώσετε κοιτώντας τα σχήματα 1 & 2, δημοσιεύουμε δύο διαφορετικά σχέδια για την κατασκευή της κάθετης κεραίας, εκ των οποίων το πρώτο ανταποκρίνεται αποκλειστικά στην λειτουργία της, ως 5/8λ με πηνίο φόρτισης βάσης και διάφορες επαφές συντονισμού ενώ στο δεύτερο σχέδιο -χωρίς να αλλάζει η βασική κατασκευαστική δομή της κεραίας (αλλά μόνο η ηλεκτρική)- έχει προστεθεί μία παράλληλη χωρητική σύζευξη με πυκνωτή 150-500pf, αυξάνοντας κατ' αυτό τον τρόπο το εύρος συντονισμού και λειτουργίας σε χαμηλότερες συχνότητες.

Και στις δύο περιπτώσεις, τα σημεία λήψης επαφών συντονισμού πάνω στα πηνία L1 & L2, όπου θα κολλήσετε τις
μεταλλικές κόσες (βλ. φωτ.8), είναι απαραίτητα και με λίγο υπομονή θα μπορέσετε να επιλέξετε τα σημεία συχνοτήτων συντονισμού που εσείς επιθυμείτε.
Ο ευκολότερος τρόπος για να βρείτε τα σημεία συντονισμού με τα χαμηλότερα στάσιμα είναι να κόψετε και να κολλήσετε ένα καλώδιο μήκους 80 εκατοστών στο κάτω μέρος του πηνίου [όπως φαίνεται στο σχήμα 2.] και εν συνεχεία, με χαμηλή ισχύ [5 watt], ακουμπήστε την άλλη άκρη του καλωδίου στο πηνίο, επιλέγοντας διαφορετική σπείρα κάθε φορά, ξεκινώντας πάντα από την άκρη του πηνίου (κάτω μέρος). Σημειώστε τα σημεία που θα επιλέξετε με ένα μαρκαδόρο και κατόπιν κολλήστε τις κόσες.

Radiomagazine-Bamboo-ham-radio-antenna-9
Οι επαφές επιλέγονται στην αρχή της κατασκευής και πριν περάσετε θερμοσυστελλόμενο πάνω από τα πηνία, με τοποθετημένη την κεραία στο σημείο που έχετε ήδη επιλέξει εκ των προτέρων, ως σταθερό σημείο εγκατάστασης.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, η μετακίνηση της κεραίας σε διαφορετικό περιβάλλον λειτουργίας [έδαφος -αγωγιμότητα εδάφους-, ύψος κ.τλ.] ή ακόμα και η τοποθέτηση αγωγών radial θα αλλάξουν σίγουρα κατά ένα μικρό ποσοστό τις αρχικές τιμές συντονισμού αλλά όχι κατ' ανάγκη προς το χειρότερο !!!
Εάν επιλέξετε την κατασκευή της 5/8λ και την χρήση της με την βοήθεια ενός antenna tuner, τότε μπορείτε κάλλιστα να μην προχωρήσετε στην τοποθέτηση των διαφορετικών επαφών συντονισμού, εφόσον στις δοκιμές που πραγματοποιήσαμε λειτούργησε άνετα και με ικανοποιητικά στάσιμα μέχρι τα 80 μέτρα (3,5ΜΗζ). Φυσικά αυτό θα περιορίσει τις δυνατότητες καλού συντονισμού σε περίπτωση που θα τύχει κάποια στιγμη να θελήσετε να την χρησιμοποιήσετε χωρίς tuner... επομένως σκεφθείτε το καλά !!!

Radiomagazine-Bamboo-ham-radio-antenna-9A

ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΧΩΡΗΤIΚΗ ΣΥΖΕΥΞΗ: Άλλος ένας εναλλακτικός τρόπος κατασκευής της κάθετης κεραίας που θα μας αποδώσει καλύτερους συντονισμούς, ειδικά στις χαμηλότερες συχνότητες, είναι με την πρόσθεση ενός πυκνωτή παράλληλα με το πηνίο φόρτισης όπως φαίνεται στο σχήμα 2.
Η τιμή του πυκνωτή μπορεί να είναι από 150 έως και 500pf στα 10kV ή περισσότερο και τοποθετείται κατά προτίμηση στο χαμηλότερο σημείο του πηνίου.
Eδώ δυστυχώς, δεν υπάρχουν συγκεκριμένες "συνταγές" συντονισμού που αν τις ακολουθήσετε κατά γράμμα, πιθανόν να πετύχετε τέλειες προσαρμογές. Θα χρειαστεί να κάνετε αρκετές δοκιμές οι οποίες στο τέλος σίγουρα θα αποφέρουν ευχάριστα αποτελέσματα και συνάμα θα σας δώσουν την ικανοποίηση και την χαρά της ιδιοκατασκευής που χαρακτηρίζει τους ραδιορασιτέχνες.

Radiomagazine-Bamboo-ham-radio-antenna-11
Στο σχήμα 3 θα δείτε τις 5 επαφές, η πρώτη εκ των οποίων βρίσκεται περίπου στην κορυφή του πηνίου και έχει επιλεχθεί για τον καλύτερο συντονισμό στους 28Μhz (10μέτρα).
Για τα 80m το καλώδιο επιλογής επαφών δεν συνδέεται πουθενά, εφόσον εκεί θέλετε να χρησιμοποιήσετε όλο το μήκος του πηνίου... απλώς το τυλίγετε σε κουλούρα και το αφήνετε να κρέμεται στην κεραία.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΔΟΚΙΜΩΝ: Η μεγαλύτερη πρόκληση σε κατασκευές κεραιών αναμφισβήτητα έρχεται στο τέλος, όταν αναλύουμε τα αποτελέσματα των δοκιμών και αρχίζουμε να εφαρμόζουμε τις διάφορες προσωπικές σκέψεις και ιδέες για την καλυτέρευση της κατασκευής.
Αυτό το αναφέρουμε για να διευκρινίσουμε στους αναγνώστες μας ότι δεν υπάρχουν περιορισμοί ιδεών, αρκεί να ανταποκρίνονται στο καλύτερο ζητούμενο αποτέλεσμα.
Το πρότυπο της κάθετης κεραίας, αν και δοκιμάστηκε σε 3 διαφορετικές τοποθεσίες, εντούτοις στις δύο πρώτες [γραφεία περιοδικού και QTH SV1ATS] λειτούργησε πολύ καλά και με σχετικά μικρές διαφορές ως προς τα στάσιμα (βλ. πίνακα 1).

Την περίοδο όμως του Πάσχα, μας δόθηκε μία εξαιρετική ευκαιρία να δοκιμάσουμε την κεραία πολύ κοντά στην θάλασα και σε ύψος 20 μέτρων [παραλία Γυθείου], όπου και επιβεβαιώσαμε το κρυφό θαύμα της καλής αγωγιμότητας.
Η συμπεριφορά της κεραίας ήταν τελείως διαφορετική με εντυπωσιακές αλλαγές προς το καλύτερο, γεγονός που πλέον επιβεβαιώνει πόσο σημαντική είναι η καλή γείωση στην σωστή λειτουργία των κεραιών εκπομπής. Φυσικά, σπάνια θα μας δίνεται η ευκαιρία να εκπέμπουμε δίπλα στην θάλασσα εκμεταλλευόμενοι την καλή αγωγιμότητα, επομένως θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερα μεγάλη προσοχή στην επιλογή σημείου καλής γείωσης, π.χ. σύνδεση σε σωλήνα νερού ή κάτι άλλο αντίστοιχα καλό.

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΒΑΣΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΙΣΤΟΥ:
Aν και κανείς θα νόμιζε ότι αυτό το τελευταίο κομμάτι της κατασκευής θα ήταν και το απλούστερο όλων, εντούτοις αποδείχτηκε... pain in the ass !
Οι λόγοι που μας δυσκόλεψαν ήταν πολλοί και συγκεκριμένοι, με πρώτο και χειρότερο, ότι δεν μπορούσαμε να τοποθετήσουμε κάποιο κομμάτι σωλήνα παράλληλα στο κάτω μέρος της κεραίας -όπως συχνά βλέπουμε να τοποθετούνται οι κάθετες κεραίες- ώστε στην συνέχεια να δεθούν με U-bolt σε κάθετο ιστό, διότι στην δική μας περίπτωση το πηνίο βρίσκεται αρκετά χαμηλά στην βάση της κεραίας και ο απαιτούμενος χώρος θα έπρεπε να ήταν αρκετά μεγαλύτερος έτσι ώστε να μην επηρεάζεται ηλεκτρικά το πηνίο από τον ιστό στήριξης.
Εξάλλου, επιθυμούσαμε να χρησιμοποιήσουμε από την αρχή ένα μηχανισμό στήριξης με περιστρεφόμενους σφιγκτήρες για γρήγορη τοποθέτηση σε σημεία και εγκοπές με διάφορες γωνίες, π.χ. σε κάγκελα μπαλκονιού κ.α. για να μπορέσουμε κλείνοντας το άρθρο τουλάχιστον, να δικαιώσουμε και το χαϊδευτικό όνομά της ως "αόρατη" .

Radiomagazine-Bamboo-ham-radio-antenna-12
Καταλήξαμε λοιπόν, στην πιο εύχρηστη λύση και χρησιμοποιήσαμε μία σωλήνα αλουμινίου, μήκους 90 εκατ. με εσωτερική διάμετρο 50mm, έτσι ώστε να μπορεί να θηλυκώνει στο κάτω ελεύθερο μέρος της κεραίας και να σταθεροποιείται με μεταλλικούς σφιγκτήρες (βλ. φωτογραφία και σχήμα 4).
Η κεραία που σας παρουσιάσαμε δεν υπάρχει στο ελεύθερο εμπόριο ως προκατασκευασμένη και αποτελεί μία αποκλειστική πρωτοπαρουσίαση του περιοδικού μας, η οποία ελπίζουμε ότι θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις σας και να δώσει "φτερά" στον σκονισμένο πομποδέκτη σας, ακόμα και στις φετινές καλοκαιρινές σας διακοπές.
Θα χαρούμε πολύ να δημοσιεύσουμε τις εμπνεύσεις σας με καλύτερες λύσεις στήριξης ή ακόμα βελτιώσεις εύρους και συντονισμού που έχετε ήδη δοκιμάσει.
Μέχρι τότε, σας ευχόμαστε καλή επιτυχία με πολλές ραδιο-επαφές και μην ξεχνάτε... οι κεραίες σας πάντα μακριά από τα καλώδια της ΔΕΗ...

Πολλά 73 !
Νικόλαος Κασίμης, SV0CY - KD2IR